فلوسوییچ

فلوسوییچ آتش نشانی

فلوسوییچ آتش نشانی

فلوسوییچ آتش نشانی

فلوسوییچ آتش نشانی جریان آب در سیستم اسپرینکلر خودکار در یک دستگاه الکترومکانیکی و دستگاه آغازگر هشدار است که معمولاً در قسمت اصلی (بالای شیر آلارم) یا در شاخه ای از سیستم اسپرینکلر نصب می شود که برای تشخیص جریان آب و بنابراین استفاده می شود و فلوسوییچ آتش نشانی کار فعال کردن سر آبپاش آتش نشانی یا شیر تست از راه دور را نیز انجام می دهد. یک فلوسوییچ آتش نشانی جریان معمولاً در کنار لوله نصب می شود.

انتظار می رود جریان آب در صورت فعال شدن سر آبپاش تشخیص داده شود و هنگامی که آب از کنار فلوسوییچ آتش نشانی جریان در لوله عبور می کند، فشار آب یک پارو یکپارچه (جزئی از کلید جریان) را در جهت جریان آب حرکت می دهد و این حرکت یک فلوسوییچ آتش نشانی را فعال می کند که یک سیگنال هشدار را در سیستم تشخیص و اعلام حریق ایجاد می کند.

فلوسوییچ آتش نشانی مدرن تر نیز ممکن است دارای مکانیزم عقب افتادگی باشند که به کاهش بروز آلارم‌های کاذب کمک می‌کند که در جهت اهداف این مطلب و استفاده از فلوسوییچ آتش نشانی در سیستم اسپرینکلر آتش نشانی خودکار، ما بر روی دو نوع سیستم آبپاش لوله مرطوب تمرکز خواهیم کرد و سیستم اسپرینکلر آتش نشانی خودکار مجهز به زنگ هشدار مستقیم با موتور آب یا سوئیچ فشار به عنوان روش اولیه برای سیگنال فعال سازی هشدار است.

رایج ترین نوع سیستم اسپرینکلر آتش نشانی خودکار مورد استفاده در کاربردهای تجاری (در مقایسه با آپارتمان های مسکونی یا خانه های سالمندان) سیستمی است که در آن سیستم اسپرینکلر آتش نشانی با هشدار تیپ مستقیم موتور آب یا فلوسوییچ آتش نشانی با فشار آب تعبیه شده است.

در این فلوسوییچ آتش نشانی، سیستم اسپرینکلر مجهز به یک شیر آلارم است که شامل دزدگیر مستقیم موتور آب یا یک سوئیچ فشار است که به شیر آلارم متصل است که افزایش فشار را تشخیص می‌دهد یا یک سوئیچ فشار متصل به نصب اسپرینکلر، افت فشار را تشخیص می دهد و در جایی که یک دزدگیر مستقیم موتور آب یا یک فلوسوییچ آتش نشانی نصب شده است، به عنوان سیگنال اولیه برای فعال کردن سیگنالی که به آتش نشانی مخابره می شود عمل می کند.

همچنین در این سیستم ها، یک فلوسوییچ آتش نشانی نیز ممکن است به عنوان دستگاه سیگنال دهی ثانویه تعبیه شود که در این شرایط سیگنال فعال سازی آلارم سوئیچ جریان معمولاً برای نشان دادن محل جریان آب در سیستم اسپرینکلر آتش نشانی استفاده می‌شود و این سیگنال همچنین ممکن است برای به کار انداختن یک دستگاه اعلام محلی مانند سیستم هشدار اضطراری یا فعال کردن اقدامات کنترل گرما و دود سیستم‌های تهویه مکانیکی استفاده شود.

فلوسوییچ آتش نشانی جریان جایگزینی برای چیدمان سیستم فوق، یک سیستم اسپرینکلر آتش نشانی خودکار است که در آن یک یا چند فلوسوییچ آتش نشانی جریان به عنوان دستگاه اصلی برای فعال کردن یک سیگنال هشدار که برای احضار گروه آتش نشانی استفاده می شود، استفاده می شود و دو نوع متداول سیستم ها یا کاربردهای این آرایش به شرح زیر است که شامل سیستم های ترکیبی هیدرانت و آبپاش آتش نشانی است.

ساختمان های مراقبت از سالمندان یا ساختمان های مسکونی یک سیستم آبپاش آتش‌سوزی خودکار لوله مرطوب نصب شده و مجهز به یک فلوسوییچ آتش نشانی به عنوان دستگاه سیگنال‌ دهی اولیه را می‌ یابیم که در این شرایط هیچ موتور آب یا سوئیچ فشار هشدار تعبیه نشده است و در مواردی که ساختمان به دلیل اندازه یا سایر نیازهای خود به دو یا چند سیستم آتش نشانی خودکار نیاز دارد، هر سیستم آبپاش آتش نشانی خودکار با کلید جریان آب مخصوص به خود نصب می شود.

البته مزایای صرفه جویی در هزینه سیستم ترکیبی هیدرانت و آبپاش آتش نشانی معمولاً به این معنی است که این فلوسوییچ آتش نشانی ممکن است با دریچه زنگ هشدار آبپاش سنتی نصب نشوند و در این سیستم‌ها، ساختمان با سیستم تامین آب ترکیبی هیدرانت و آب پاش آتش نشانی تعبیه شده است و در هر طبقه از ساختمان یا در هر منطقه آتش نشانی یک شیر انزوا (توقف) آبپاش نظارت شده به همراه یک فلوسوییچ آتش نشانی تعبیه شده است که در این حالت، منبع آب در منطقه حفاظت شده ممکن است مستقل از کل سیستم اسپرینکلر آتش نشانی جدا شود.

البته در شرایط عادی، هنگامی که فلوسوییچ آتش نشانی از انشعاب منبع اصلی آب ترکیبی که به سیستم اسپرینکلر آتش نشانی خودکار خدمت می کند، تشخیص داده می شود، یک سیگنال هشدار فعال می شود که نشان می دهد که جریان آب در منطقه حفاظت شده؛ و عملکرد سیستم اسپرینکلر آتش نشانی خودکار دارای اهمیت است و این فلوسوییچ آتش نشانی در ساختمان هایی مانند ساختمان های آپارتمانی بسیار رایج هستند که همیشه استثناهایی از این قاعده وجود دارد، و این توصیفات ماهیت کلی دارند و تنظیمات سیستم واقعی و عملکرد از یک ساختمان به ساختمان دیگر ممکن است تغییر کند.

نوشته های مشابه