برند تجهیزات

تجهیزات اعلام حریق سنس

تجهیزات اعلام حریق سنس

تجهیزات اعلام حریق سنس

تجهیزات اعلام حریق سنس از دستگاه های الکترونیکی تشکیل شده است که با هم کار می کنند تا آتش سوزی را اعلام کرده و به مردم اطلاع دهند. در طول سال‌ها، سیستم‌های اعلام حریق به طور فزاینده‌ای پیچیده شده‌اند، بنابراین ما راهنمایی را برای کمک به شما در درک تمام تجهیزات اعلام حریق سنس و استفاده حداکثری از این فناوری ضروری آماده کرده‌ایم.

زیرا هدف اصلی تجهیزات اعلام حریق سنس تشخیص آتش سوزی و اطلاع سریع ساکنان ساختمان و خدمات اضطراری از یک مکان کنترل شده و نظارت شده مرکزی است. این سیستم‌ها همچنین بر کنترل دارند و محل و منشأ آلارم‌ها را می شناسند و مشکلات اتصالات و سیم کشی را که ممکن است مانع از کارکرد صحیح سیستم شوند را تشخیص می دهند. اساساً تجهیزات اعلام حریق سنس چهار عملکرد اصلی شامل تشخیص، هشدارها، نظارت و کنترل کردن دارند.

تجهیزات اعلام حریق سنس بسیار پیشرفته شبکه ای از لوازم، دستگاه ها و کنترل کننده ها را به کار می گیرند و سیستم اعلام حریق از اجزای زیادی تشکیل شده است که شامل پانل کنترل اعلام حریق، دستگاه های آغازگر، ایستگاه های کششی، آشکار سازهای دود، آشکار سازهای کانال، آشکار سازهای حرارتی و آشکار سازهای پرتو، دتکتورهای دود تنفسی یا نمونه برداری هوا، سوئیچ های جریان آب، دستگاه های اطلاع رسانی، دستگاه های شنیداری، شماره گیرها و منابع تغذیه NAC است که در ادامه می خواهیم توضیح دهیم که هر جزء چه کاری انجام می دهد.

پانل کنترل تجهیزات اعلام حریق سنس که گاهی آن را به نام FACU می شناسند، پیام ها را از دستگاه های آغازگر دریافت می کند که به عنوان ورودی نیز شناخته می شوند و عملکردهایی را انجام می دهد. همچنین روشن کننده اعلان ها در تجهیزات اعلام حریق سنس با دریافت سیگنال از ورودی ها، پانل دستگاه های اطلاع رسانی لازم را که به عنوان خروجی نیز شناخته می شوند، روشن می کند.

به افراد اطراف هشدار می دهد که مشکلی رخ داده است. بخش دیگر تجهیزات اعلام حریق سنس وظیفه خاموش شدن سیستم تهویه مطبوع را دارد که اگر آنها دود را در مجرای هوا تشخیص دهند، بسیاری از سیستم های اعلام حریق، واحد انتقال هوا را خاموش می کنند، بنابراین از انتشار دود به سایر قسمت های ساختمان جلوگیری می کنند. همچنین اطلاع رسانی مرکز نظارت بر زنگ هشدار به یک ایستگاه نظارتی خدمات اضطراری اطلاع می دهد و هشدارهای کاذب را به حداقل می رساند.

یک سیستم اعلام حریق که عملکرد خوبی ندارد و یا به درستی طراحی یا نصب نشده باشد ، وقتی یک آتش سوزی به وجود می آید، به عمل نمی کند و هشدارهای نادرست مکرر باعث می شود مردم آن را کمتر جدی بگیرند. هنگام شنیدن زنگ خطر آتش سوزی، بسیاری از مردم تصور می کنند که دلیلی برای نگرانی نیست، مگر اینکه بوی دود یا شعله آتش را ببینند و برای به حداقل رساندن بروز هشدارهای کاذب، تجهیزات اعلام حریق سنس برای طراحی، نصب، آزمایش، نگهداری و بازرسی مناسب سیستم تلاش های زیادی انجام داده است.

همچنین انواع تجهیزات اعلام حریق سنس شامل آدرس پذیر و غیر آدرس پذیر می باشد که پانل های اعلام حریق به طور مداوم وضعیت تجهیزات اعلام حریق سنس را کنترل و نشان می دهند. برای اکثر سیستم ها، سه حالت ممکن وجود دارد. حالت عادی، به این معنی است که همه وسایل، دستگاه ها، مدارها و سیم کشی ها به درستی کار می کنند و هیچ آلارم فعالی وجود ندارد.

حالت هشدار، این وضعیت یک زنگ فعال را نشان می دهد و حالت مشکل، اگر یک سیم کشی باز یا کوتاه در مدارهایی ایجاد شود که دستگاه های راه انداز و پانل اعلام حریق را به هم متصل می کند، یا اگر اتصال خط تلفن سیستم کار نمی کند، سیستم به حالت مشکل می رود که پانل کنترل نمایش داده خواهد شد.

در تجهیزات اعلام حریق سنس، دستگاه‌های راه‌اندازی آلارم‌ها را راه‌اندازی می‌ کنند، و درست مانند پانل‌های هشدار، می‌توانند آدرس پذیر یا غیر آدرس پذیر باشند. برخی از دستگاه‌های راه‌اندازی، مانند سوئیچ‌های جریان آب، به طور سنتی غیر آدرس پذیر هستند، اما با ماژول‌های آدرس پذیر متصل می ‌شوند. سوئیچ ها می توانند آدرس های خاصی داشته باشند که به آنها اجازه می دهد با سیستم های آدرس پذیر ارتباط برقرار کنند و انواع مختلفی از دستگاه های آغازگر در تجهیزات اعلام حریق سنس وجود دارد. همچنین یک ایستگاه کششی احتمالاً جزء تجهیزات اعلام حریق سنس است که بیشتر با آن آشنا هستید.

این دستگاهی است که به صورت دستی کار می‌کند و هنگامی که کسی دستگیره آن را می‌کشد، یک سیگنال هشدار را راه‌اندازی می‌کند. در حالی که دود ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا به یک آشکارساز دود برسد، شما می‌توانید یک ایستگاه کشش را در عرض چند ثانیه پس از آتش‌سوزی یا سایر موارد اضطراری فعال کنید، که امکان تخلیه سریع‌تر و زمان‌های واکنش سریع‌تر توسط آتش‌نشانی را فراهم می‌کند. ایستگاه های کششی تجهیزات اعلام حریق سنس، در اندازه ها و اشکال مختلف موجود هستند و در صورت درخواست می توانند با پوشش های محافظ ارائه شوند.

البته در میان تجهیزات اعلام حریق سنس، دتکتور دود وسیله ای است که وقتی دود را حس می کند، سیگنال هشدار را راه اندازی می کند. این دستگاه ها بسته به نوع سنسوری که برای تشخیص ذرات دود استفاده می کنند، دو طبقه بندی دارند. آشکار سازهای یونیزاسیون در میان تجهیزات اعلام حریق سنس نیز حاوی آثار کوچکی از مواد رادیواکتیو بین دو صفحه دارای بار الکتریکی هستند و یون ها بین این دو صفحه باردار جریان دارند، اما ذرات دود این را مختل می کنند.

اگر این اتفاق بیفتد، آشکارساز دود خاموش می شود. همچنین در میان تجهیزات اعلام حریق سنس، آشکار سازهای فوتوالکتریک پرتوهای نور LED را در محفظه تشخیص خود ساطع می کنند و وقتی ذرات دود وارد این محفظه می شوند، پرتو نور را پراکنده می کنند و بخشی از آن را روی حسگر فوتوالکتریک آشکارساز منحرف می کنند و هنگامی که سنسور این نور را تشخیص می دهد، زنگ هشدار خاموش می شود. آشکارسازهای حرارتی تجهیزات اعلام حریق سنس، نیز دستگاه‌های تشخیص حریق مجهز به حسگرهایی هستند که به گرما پاسخ می‌دهند.

دو نوع اصلی از آشکارسازهای حرارتی موجود است. آشکارسازهای حرارتی با سرعت بالا، که این نوع آشکارسازهای حرارتی در صورتی که دما با سرعتی بیش از مقدار مشخص شده افزایش یابد، پاسخ خواهند داد و آشکارسازهای حرارتی با دمای ثابت، که زمانی پاسخ خواهند داد که عناصر عملیاتی آنها به دمای از پیش تعیین شده برسد یا از آن فراتر رود.

یکی دیگر از تجهیزات اعلام حریق سنس، آشکار ساز های پرتو است که این نوع آشکارساز دود یک پرتو نور را در سراسر ناحیه محافظت می کند. اگر دود از مسیر پرتو عبور کند، آشکارساز پاسخ خواهد داد و آشکارسازهای دود تنفسی نیز از لوله هایی برای رساندن هوا یا دود به یک آشکارساز مرکزی مجهز به حسگر استفاده می کند که می تواند تغییرات جزئی در ترکیب شیمیایی هوا را تشخیص دهد.

این آشکارساز ها معمولاً بسیار حساس هستند. البته سوئیچ های جریان آب تجهیزات اعلام حریق سنس، از بخش هایی استفاده می کنند که در داخل لوله های پر از آب قرار دارند که در صورت جریان آب پاسخ می دهند. در سیستم های اسپرینکلر، طراحی به آن ها اجازه می دهد تا در صورتی که آب فقط از یک آبپاش جریان دارد، کار کنند و دستگاه های اطلاع رسانی نیز یک اعلان بصری یا شنیداری ارسال می کنند تا ساکنان ساختمان را برای تخلیه هشدار دهند.

برخی از تجهیزات اعلام حریق سنس دارای شماره‌گیر داخلی یا خارجی هستند که برای تماس با مراکز نظارت یا ایستگاه‌های دریافت هشدار استفاده می‌ شوند و ارتباط‌ دهنده‌ها می ‌توانند از سیگنال‌های رادیویی، خطوط تلفن یا اتصال به اینترنت برای حفظ تماس استفاده کنند که پانل ها ممکن است شماره گیر داخلی یا ارتباط دهنده داشته باشند. در واقع تجهیزات اعلام حریق سنس به بسیاری از دستگاه‌های اعلان نیاز دارند که به منابع تغذیه اضافی نیاز دارند که به عنوان منبع تغذیه اعلان یا منبع تغذیه NAC شناخته می‌شوند که می توانید اینها را از طریق پنل اصلی پیدا کنید یا در صورت نیاز در اطراف ساختمان توزیع کنید.

نوشته های مشابه