برند تجهیزات

اعلام حریق زیتکس

اعلام حریق زیتکس

تجهیزات اعلام حریق زیتکس در ساختمان ها و مراکز تجاری و درمانی کاربرد بسیار خوبی دارند که شامل بخش های مهمی هستند. یکی از این بخش ها دتکتورهای اعلام حریق است که در هسته یک تجهیزات اعلام حریق زیتکس و دستگاه‌های تشخیص حریق قرار دارند و در طیف گسترده‌ای از انواع مختلف وجود دارد. اما ما می ‌توانیم تجهیزات اعلام حریق زیتکس را به گروه‌هایی تقسیم کنیم .

شامل آشکارسازهای حرارتی، آشکارسازهای دود، آشکارسازهای مونوکسید کربن و آشکارسازهای چند سنسوری است. در میان تجهیزات اعلام حریق زیتکس، سه نوع اصلی از آشکارسازهای دود وجود دارد که شامل یونیزاسیون، پراکندگی نور و نور مبهم است.

یونیزاسیون آشکارساز دود یکی از مدل های تجهیزات اعلام حریق زیتکس است که هوایی که از محفظه عبور می کند را در جریانی بین دو الکترود، یونیزه می کند. هنگامی که دود وارد محفظه می شود، جریان کاهش می یابد و این افت در جریان برای شروع زنگ هشدار استفاده می شود.

همچنین در آشکارساز دود مبهم، دود با پرتو نور بین منبع نور و فتوسل تداخل می کند و فتوسل میزان نور دریافتی را اندازه گیری می کند که تغییر در خروجی فتوسل، برای شروع زنگ هشدار استفاده می شود. این نوع سستم اعلام حریق زیتکس را می توان برای محافظت از مناطق بزرگ با منبع نور و فتوسل در فاصله ای از هم استفاده کرد.

آشکارسازهای مونوکسید کربن تجهیزات اعلام حریق زیتکس، همچنین به عنوان آشکارسازهای آتش CO شناخته می شوند که آشکارسازهای الکترونیکی هستند که برای نشان دادن شیوع آتش با سنجش سطح مونوکسید کربن در هوا استفاده می شوند. زیرا مونوکسید کربن گازی سمی است که در اثر احتراق تولید می شود و در این مثال، این آشکار سازها مشابه آشکارسازهای مونوکسید کربنی نیستند که در خانه برای محافظت از ساکنان در برابر مونوکسید کربن تولید شده در اثر احتراق ناقص در وسایلی مانند اجاق گاز استفاده می ‌شوند.

آشکارسازهای آتش مونوکسید کربن سیستم اعلام حریق زیتکس، همان سنسور هایی که در خانه استفاده می ‌کنند را به کار می گیرند، اما حساس ‌تر هستند و سریع‌ تر پاسخ می ‌دهند و البته آشکارسازهای مونوکسید کربن تجهیزات اعلام حریق زیتکس، دارای یک سلول الکتروشیمیایی هستند که مونوکسید کربن را حس می کند، اما دود یا سایر محصولات احتراق را حس نمی کنند.

بخش های مختلف تجهیزات اعلام حریق زیتکس را می توان به چهار نوع اصلی تقسیم کرد. نوع متعارف، آدرس پذیر، هوشمند و بی سیم. در واقع تجهیزات اعلام حریق زیتکس نوع متعارف، از کابل کشی فیزیکی برای اتصال چندین نقطه تماس و آشکارسازهای استفاده می کنند که سیگنال‌ها از آن‌ها به واحد کنترل اصلی متصل می ‌شوند.

همچنین نقاط تماس و آشکارساز ها مرتب شده اند تا مکان یابی علت هشدار را ساده کنند، این هم برای آتش نشانی و هم برای مدیریت عمومی ساختمان مهم است. هر منطقه در پانل کنترل اعلام حریق یا با یک چراغ نشانگر، یک نمایش متن یا در برخی موارد هر دو نشان داده می شود و منطقی است که هر چه بیشتر بتوانیم یک ساختمان را به مناطق تقسیم کنیم، مکان یابی هشدار تجهیزات اعلام حریق زیتکس، دقیق تر خواهد بود.

تجهیزات اعلام حریق آدرس پذیر زیتکس نیز مانند یک سیستم متعارف است با این تفاوت که به هر آشکارساز یک آدرس مجموعه داده می شود که معمولاً با استفاده از یک سوئیچ دیپ و سپس کنترل پنل می تواند دقیقاً تعیین کند که کدام آشکارساز یا نقطه تماس زنگ را آغاز کرده است و مدار تشخیص به صورت یک حلقه سیمی است. حداکثر ۹۹ دستگاه ممکن است به هر حلقه متصل شود و البته رایج است که حلقه با ماژول های جداسازی نصب شود تا حلقه برش داده شود و اطمینان حاصل شود.

یک اتصال کوتاه یا یک خطا تنها باعث از بین رفتن قسمت کوچکی از سیستم می شود و باعث عملکرد متعارف بقیه تجهیزات اعلام حریق زیتکس می شود. در این دو نوع سیستم تجهیزات اعلام حریق زیتکس، یعنی سیستم اعلام حریق متعارف و سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، آشکار سازهای هوشمند در نظر گرفته نمی شوند زیرا آنها فقط می توانند سیگنال های خروجی را ارائه دهند که ارزش پدیده های شناسایی شده را نشان می دهد و تصمیم گیری در مورد وجود آتش سوزی، خطا، پیش هشدار یا موارد دیگر به عهده واحد کنترل تجهیزات اعلام حریق زیتکس است.

البته تجهیزات اعلام حریق زیتکس با سایر فناوری های ایمنی زندگی هماهنگ می شوند و گاهی اوقات، کدهای ساختمانی نیاز به ادغام بین سیستم های اعلام حریق و سایر فناوری ها دارند. با این حال، در موارد دیگر، ادغام اختیاری و داوطلبانه است، مانند ادغام با سیستم های روشنایی، سیستم های HVAC، قفل درب و سیستم های امنیتی.

در حالی که این سیستم ها از لحاظ تاریخی به ارتباطات شبکه مستقل نیاز داشته اند، اکنون می توانند بر روی یک زیرساخت مشترک کار کنند و در هزینه شما صرفه جویی کنند و فرآیندها را ساده کنند. مواردی از عملکردها و سیستم هایی که معمولاً با تجهیزات اعلام حریق زیتکس در ارتباط هستند شامل سیستم های خاموش کننده مانند سیستم های آبپاش اتوماتیک، قطع برق و فراخوان آسانسور، مدیریت دود، کنترل فن و دمپر HVAC، باز کردن قفل درب و سیستم های امنیتی، سیستم های اطلاع رسانی گسترده و نظارت بر کپسول های آتش نشانی است.

با توجه به قوانین آتش نشانی ، برخی از موارد سیستم اعلام حریق زیتکس برای کنترل ایمنی در برابر آتش سوزی است و شما می توانید به دلایل مختلفی مانند مزایای عملیاتی، اشتراک گذاری اطلاعات و صرفه جویی در هزینه، عملکردها یا سیستم های دیگر را ادغام کنید و هر چند وقت یک بار بازرسی تجهیزات اعلام حریق زیتکس را انجام دهید. می‌ توانید در مورد الزامات بازرسی، آزمایش و نگهداری تجهیزات اعلام حریق زیتکس، از جمله دستگاه‌های اعلان و دستگاه‌های راه‌اندازی آن‌ها، با تماس با ما اطلاعات کسب کنید که با این حال، ما این الزامات را در ادامه خلاصه خواهیم کرد.

در واقع تجهیزات اعلام حریق زیتکس، باید هر هفته، ماه، شش ماه یا یک بار در سال به صورت بصری بازرسی شوند که با این حال، این زمان ‌بندی‌ ها می ‌توانند بسته به قوانین متفاوت باشند و بازرسی بصری استاندارد شامل مواردی است. اول تجهیزات کنترل تجهیزات اعلام حریق زیتکس، که هر هفته بررسی می شود تا مطمئن شوید که سیستم به درستی کار می کند. این شامل بازرسی LED ها، منبع تغذیه، فیوزها و دیدن سیگنال های مشکل است و دوم بررسی باتری، بسته به نوع باتری هایی که دارید، باید ماهی یک یا دو بار آنها را از نظر نشتی و خوردگی چک کنید.

همچنین آشکارسازهای گرما، آشکارسازهای کانال و آشکارسازهای دود را هر شش ماه یکبار بررسی کنید. شما باید همه تجهیزات اعلام حریق زیتکس را سالانه بازرسی کنید تا تأیید کنید که هیچ تغییری بر عملکرد آن تأثیر نمی گذارد و البته آزمایش اجزاء شامل مراحل بیشتری نسبت به بازرسی های بصری است، اما انجام آن به دفعات ضروری نیست.

همچنین در میان تجهیزات اعلام حریق زیتکس، لازم است دستگاه‌های راه‌اندازی را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که مطابق با هدف کار می‌کنند و سیگنال را به واحد کنترل شما منتقل می‌کنند. یعنی شما باید دتکتورهای دود خود را با دود یا شبیه ساز دود قابل قبول تست کنید و دتکتورهای حرارتی شما باید تست گرما داشته باشند. البته دستگاه های هشدار دهنده شما باید به صورت بصری و شنیداری تست شده و بررسی شوند که این دستگاه ها درست کار می کنند.

شما باید تجهیزات اعلام حریق زیتکس خود را طبق دستورالعمل های منتشر شده توسط سازنده خود نگهداری کنید و تعداد دفعات انجام تعمیر و نگهداری به شرایط محیطی و همچنین نوع تجهیزاتی که دارید بستگی دارد.

نوشته های مشابه